Využili sme kúsok voľného času a urobili sme malý rozhovor s majiteľom firmy JM Vinárstvo Doľany, kde sme ho trošku vyspovedali. Pozrite, o čo všetko sa s nami podelil a zároveň si aj zaspomínal p. Ing. Jozef Mikuš.

K 30. výročiu založenia firmy ste si v roku 2016 dali záväzok, že oslavovať sa bude prácou a snahou o zlepšenie kvality a vypestovanie úrody s vyšším stupňom kvality.

*Ako to vidíte dnes s odstupom času?

Záväzok nielenže bol správny, ale bol aj jediný pre zdarnú existenciu firmy. Tak obrovský tlak na cenu a kvalitu som počas prvých 30 rokov nezažil, v porovnaní s poslednými 5 rokmi.

*Aj takúto fotku sme našli vo Vašom rodinnom albume 😉

Písal sa rok 2003, akcia sa podľa našich vedomostí volala JM Rally. Ako si spomínate na toto obdobie?

V tom čase sme produkovali málo hrozna, takže som nebýval až tak časovo vyťažený. Náš trh v tom čase smeroval len ku gastronómií a robievali sme pre nich aj rôzne akcie. Snažil som sa im ponúknuť aj niečo viac, než len ako naše víno, a to najvzácnejšie – svoj čas, ktorý som mohol stráviť aj so svojou rodinou. Chcel som im ukázať, kde sa víno rodí, rozvoniavajúce vinice a kus našej práce. Bolo to ďaleko ľudskejšie obdobie. Snáď sa niekedy vráti.

*A niečo z minulosti sme našli aj s Vaším synom Marekom, tu ešte pravdepodobne bol študent.

Ako si spomínate na jeho začiatky ako someliéra?

Popravde, neveril som, že to zvládne. Nejavil sa mi typ na tvrdého bojovníka. Dnes mám iný názor. Počas škôl, ktoré navštevoval (SVOŠ Modra a Poľnohospodárska univerzita v Nitre), začal na sebe viac pracovať a zdokonalovať sa vo svojej výrečnosti na degustáciách. Učili sme sa spolu spoznávať život, rozmanitosť rôznych ľudí a situácií. Prešli sme spolu veľkým počtom degustácií, či už od menej známych, až po tie noblesné. Postupne do firmy vnášal nové nápady, názory a myšlienky.

*Roky minulé sa niesli aj so známymi tvárami zo showbiznisu, ktorý propagovali vína ako ambasádori. Ako si spomínate na tieto priateľstvá ? Napr. Ivan Vojtek, Martin Babjak, Vlado Voštinár?

Bolo to najkrajšie obdobie biznisu. Ľudia boli ľudia a ja som mal viac času. Nová generácia všetko zmenila. Stretávali sme sa na rôznych spoločenských akciách, kde sme mali čas spolu sa porozprávať na všetky rôzne témy. V tom období ešte nebol vyvíjaný taký tlak na ľudí pracujúcich v showbiznise, ani v obchode. Konkurencia nebola taká silná v žiadnom odvetví.

*V  roku 2003 sme našli takúto fotku vinohradov,  a rok 2020 zasa túto.

V čom vidíte zmenu a smerovanie?

Zmenili sme úplne všetko. Boli to časy poloprofesionálneho vinohradníctva. Dnes pracujeme na najvyššej, vedecky známej úrovni s plnou meteorologickou, výživárskou a ochrannou kontrolou. Budúcnosť však vidím rozpačito. Ešte stále vysádzame nové vinohrady, ale nie som si istý, či je to správna cesta.

                   

*Aj v minulosti, aj v súčasnosti ste dbali na vzhľad etikiet. Akú majú pre vás výpovednú hodnotu?

Znova odpoviem skepticky. Myslím si, že ľudia si kupujú obal, nie obsah. Trendom sa stalo, že obal predáva.

*Odstupom času, ktorá z etikiet sa Vám najviac vryla do pamäte?

Alibernet 30. výročie založenia firmy.

*Nájde sa aj etiketa, ktorá nakoniec podľa Vás nebola taká, ako ste si ju predstavovali?

Väčšina, aspoň po určitom čase. Trh vyžaduje zmenu.

*Viem o Vás, že medzi vinármi máte veľa priateľov, s ktorými sa stretávate na rôznych spoločenských akciách, degustáciách, kde navzájom hodnotíte ich, aj svoje vína. Viete od niektorého z týchto priateľov prijať aj opodstatnenú kritiku?

Áno viem, ale asi skôr od seberovných a väčších vinárov. Nemôžeme smerovať k vínam s príbehom.

*Vo voľnom čase, ak ho však máte, lebo je o vás známe, že ste Vorkoholik, si nalejete výlučne svoje víno alebo od konkurencie alebo siahate po niečom inom?

Keď už musím piť, tak skôr šumivé vína alebo brandy.

*V pivnici spolu s Marekom degustujete vína a veľa sa rozprávate o predstavách a požiadavkách na danú odrodu vína. Vaše chuťové poháriky sa zhodnú alebo mávate aj výmenu názorov?

Vždy máme rozdielny názor. Zatiaľ vyhráva môj názor, keďže ja som viac v pivnici a Marek vo vinici. Raz to chcem zmeniť.

*Ktoré ročné obdobie je pre Vás to naj z pohľadu do pivnice, ale aj vinice? A prečo?

Moja odpoveď bude skôr opačná. Nemám rád zber hrozna, lebo vtedy sme v práci 16 – 18 hodín denne.

*Ktorá odroda je pre Vás zaujímavá?

Presne tá, ktorú má rád zákazník. Zákazník však mení nálady, takže musíme mať viac odrôd. Keď už pijem víno, tak Alibernet.

Tak na dnes asi toľko.. nabudúce pokračujeme v spovedaní 😉

Majte sa krásne priatelia.

Máte viac ako 18 rokov?

Obsah je vhodný iba pre návštevníkov starších ako 18 rokov.